♣hundar och ungar och lite till♣

Direktlänk till inlägg 30 september 2009

Tik eller hane? Fördel/nackdel.....

Av Camilla - 30 september 2009 09:23

Vi planerar ju att skaffa en Aussievalp till våren/sommaren.  Har hela tiden varit inne på att det ska bli en till hane. Jag har bara haft hanar hela mitt hundliv och  tycker att det har fungerat bra.

Har då såklart ingen erfarenhet av tikar :-) Därför tänkte jag att jag skulle få höra lite erfarenheter från er hundägare som har haft av båda kön,och gärna då två eller flera hundar samtidigt.

 Välkommna att dela med er av era tankar :)


I morse ,när jag var på väg till min vanliga morgonrunda i skogen,mötte jag en mamma med andan i halsen.

-Åh vi är lite sena till skolan idag,vi har varit och tittat efter en björnhona med två ungar....

"OJ," sa jag "vart har dom sett den då"?? Undrade jag .

-Mellan  Björbo och Nås,hojtade hon innan hon rusade vidare.

Behöver jag säga att det är ju där som jag brukar ta min morgon runda....på gamla vägen i skogen mellan Björbo och Nås. Var där i går och traskade.....Idag blev det en annan skogstur. Ska jag möta en björnhona med två småttingar så vill jag allt sitta i en bil :)

   (bilden lånad från nätet)


Nepp nu är det dags att ta en tupplur.....jobb till natten.


Huj!!

 
 
MADELENE

MADELENE

30 september 2009 11:42

Usch...helst vill jag inte ens sitta i en bil utan ha ett rejält elektriskt stängsel emellan mig och björnen!

Jag har ju sagt om vår nya lilla familjemedlem att det inte spelar nån roll då Melker är kastrerad. Såg dock igår då dom årliga nya försäkringspapprena kom att de ska höja premien på tikar eftersom det är med sjukdomar och skador på tik tydligen...??? Men jag är öppen för förslag ända tills valpen är vald och påväg hem med oss! =)

Promenad nån dag???

http://maddy81.blogg.se

 
Ingen bild

Pyttan

30 september 2009 19:37

Heja tikar (har alltid varit tikmänniska,de är tidigare i sin utveckling,precis som de 2-benta,he he ) å som du vet så har jag ju några av varje kön.

 
Camilla

Camilla

30 september 2009 20:21

Hej jag hade en flatt tik först. Sen när jag skulle skaffa en till hund så bestämde jag mig för en hane. Tyckte de var jobbigt med tik för dom löper 2 ggr per år och de var jämt i när de var mycket tävlingar. Sen var hon slö ett tag innan löp och efter. Är jätte nöjd med min hane Nixx.



http://nixxman.blogg.se

 
Marianne

Marianne

30 september 2009 23:41

Hane eller tik? Jag kan ge dig rådet att ha inte en av varje om du inte vill ha problem. Jag vet vad jag pratar om då jag har tre hanar och fyra tikar som bor inne i huset.
Hane och tik brukar sällan vara problem att ha tillsammans. Och de brukar bli mycket fästa vid varandra. Men under löptider som kan uppstå två till tre tillfällen varje år och varar under två-fyra veckors tid vid varje tillfälle, så är det mindre kul.
Två hanar som får växa upp tillsammans brukar sällan ha några problem att samsas. Och eftersom du redan har en hanhund, så borde det ju vara enklast att köpa en hane till.
Ja såvida du inte vill ha utmaningen med hane och tik under samma tak under löptider.
Lycka till med valpplanerna.
kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Helén Deco & Bruno

Helén Deco & Bruno

1 oktober 2009 00:04

Jag röstar definitivt på en hane om du vill tävla! Tikar löper jämt när de inte ska, dvs. när det är tävling på G. Är de dessutom skendräktiga försvinner ännu mer träning -och tävlingstid ;)
I och för sig så löper hanar ALLTID... men då vet man mer vad man har. Tikar kan svänga rätt ordentligt i humöret.

http://decosmatte.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Camilla & Nixx

1 oktober 2009 10:01

Va har ni inga klubbjackor. De måste ni ju ha och göra lite reklam för klubben. Du kanske ska vara den som fixar de. I så fall har jag ett tips på tryckeri som är bra.

 
 Anna med flock

Anna med flock

1 oktober 2009 10:01

När jag skaffade Tim skulle jag ju egentligan ha en tik då min första hund, en omplacering var en schäfertik och jag bara hade erfarenhet av tik men nu blev det ju så att jag tog Tim och det har jag inte ångrat! Sen Ina kom har jag insett att vill man tävla seriöst är hanhund lätare (även om det sket sig med Tim pga höften), speciellt om man får otur som med Ina som löper ca 3ggr/år med kraftiga skendräktighetsperioder och nedgångar i mentaliteten under hormonperioderna. Därav kommér jag nog troligen sterilisera Ina. Dock är det ju svårt för mig att svara på hur Ina skulle ha varit om jag haft henne från början, hon har ju en del i bagaget med sig som gör att hon är ganska speciell att hantera och man måste hela tiden ligga steget före. Jag komemr säkert vela mellan hane och tik om jag någon gång ska skaffa valp eftersom jag inte haft tik från början utan bara som omplaceringar.

Vad gälelr hane/tik i samma hushåll så kan jag ju bara tala utifrån mina men dom har blivit riktigt tighta! Trivs verkligen ihop och Tim klarar av att vara skapligt lugn fram tills Ina höglöper, dock under höglöpet och ett par dagar efter så är det ju INTE roligt! Jag har ju valt att dela på dem då med en hos hundvakt då det tär på dem båda att bo under samma tak i löpperioder. Skulle jag fått välja hade jag nog hellre haft en hane, jag ser bara på hur bra det fungerar mellan Tim och min pappas hund som mer eller mindre vuxit upp tillsammans även om dom inte bor ihop, dom fungerar klockrent och inte ens under Inas löp blir det några problem som resursförsvar eller liknande mellan dom.

Sorry för flummigt och långt inlägg...

Ha det gott, Kramis!

http://timsevimse.blogg.se

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

1 oktober 2009 11:53

mmm ja du vet ju att vi gillar tikar bäst..tycker liksom att de är mysigare, mjukare på något vis. vi har alltid haft hanar när jag växte upp..och ja, en galen schäferhane ett tag oxå;) och haha ..nje, några fler hanar blir det inte..;)

även om det går bort någon tävling pgr av löp..så är det ju inte så att man inte överlever det..SÅ viktiga tävlingar är det ju oftast inte ;) tror inte att det är SÅ många som har problem med skendräktigheter o konstigt humör på tikar...VI har iallafall aldrig haft det på NÅGON av alla tikar vi haft...3 leonberger, en flat, en bc..osså tzi-thzu:arna(hur de nu stavas;))

Ska ni kastrera Bentley ..eller, för annars rekommenderar jag ju förståss inte tik;)

men smaken e som baken..och tur e väl det;)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Helena & Tina & Vilja

Helena & Tina & Vilja

2 oktober 2009 07:51

Jag har alltid haft tikar och har valt det lite för det som Lotta skriver att jag tycker de är mjukare, mm. Hade en BC hane som fodervärd för försvaret under hans första år och han var helt sjövild och galen :) Så då tänkte jag aldrig mer hane men jag tror det hade mer med den hunden att göra än könet. Nu när jag vill tävla inom både lydnad och framförallt jakt har jag igen börjat fundera på om man skall ha en flattehane....trots det jobbiga under höglöp med att ha både tik och hane. Lydnadstävlingar finns det ju så många men det är värre med jaktproven som det finns ett fåtal vår och höst och så kan man ge sig f-n på att hon löper då så man inte kan starta! Men jag vet inte hur det blir för oss....hade ju först tänkt att tik var en shälvklarhet men har de senaste dagarna börjat fundera på om vi skulle kunna ha en hane :)

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
pillan

pillan

2 oktober 2009 17:20

svårt det där..
men jag tror att man är antigen eller ,,
Jag är defenitivt en hanhundsmänniska, hade tik enstund , men gillade inte det !
Hade oxå molles syrra i 3 månader och nej passade inte mig.
Tror att det där är en sak du får känna dej för själv.

Tycker att du är en fegis ... vadå inte ta samma runda???

http://www.pillans.se/wp

 
Annica

Annica

3 oktober 2009 07:13

Huu vad läskigt om man skulle vara ute med hundarna och möta en björnhona med ungar!!!! Undrar vad man gjorde då? Antagligen så skulle jag svimma=)))
Trevlig helg=)

http://leonland.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

3 oktober 2009 09:13

Undrar varför du överväger tik efter att alltid ha varit hanhundsmänniska? Jag tror nog att båda könen kan vara jättebra/ha sina avigsidor.

En sak är klart, ska det vara en tik så kan den inte heta Lennart! (Fast iofs så har de ju ändrat på reglerna nu så man kan välja vilket namn man vill ovasett kön ;-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Truddelutt

Truddelutt

3 oktober 2009 10:27

Den dagen det kommer björn hit till mina trakter så slutar jag garanterat att gå ut i skogen!

Kom precis på fröna oxå. Har helt glömt bort dem. Varit mycket i huvudet den senaste veckan. Men de kommer, det lovar jag. Går ju iaf inte att så dem innan våren. Eller?

Kramis!!

http://truddelutt.bloggagratis.se

 
linda-li

linda-li

6 december 2009 10:06

Jag tycker att tikar är mjukare generellt sett, men det kan ju bli jäkligt jobbigt med en tik för din del då du redan har en hane:) Aussie- vovvar är iaf jäkligt tjusiga, och det var ju schäfern din också!

http://linda-li.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 18 maj 2016 16:51


Idag träffades jag och Lena för att ge hundarna ännu ett spår. Denna gång hade vi handskar på då vi la ut varandras spårapporter! Kan ju hända att spårläggaren på tävling använder handskar å då blir det kanske inte lika mycket vittring g på pinnen...

Av Camilla - 14 maj 2016 15:02

I jordens busväder var det dags att debutera i spåret. Snö och regn om vartannat!Humle släpptes ut på spåret och spårade jättefint....ända fram till slutpinnen å då var våran chans förbi. Minst en pinne plus den sista måste hittas om man ska bli godk...

Av Camilla - 26 augusti 2014 07:38

Till slut kom även vänninans nya stjärna till sitt hem i Nås. Dundra,en landseer som är fyra veckor yngre än Humle. En riktig supernalle <3   Vi är många å på vår brukshundklubb som har valp nu nu så vi ska försöka att träffas med våra valpar ...

Av Camilla - 6 augusti 2014 11:45

Efter evighetslång väntan blev det då äntligen dags att åka till Norge och Kennel Skogsjenta för att hämta hem en till kamrat! 10 Juli åkte jag och Maria till Anne Chatrine för att hämta varsin valp. Med oss hem fick vi Humle och Rolex ,två bröder...

Av Camilla - 22 maj 2014 07:48

Ja hur svårt kan det vara att lyda ett enkelt råd som att "Nu får du ta det lite lugnt ett tag"?? Svårare än nån kan tro när man hela tiden känner alla "måsten! Men kan undra för vem skull man håller på att stressa ihjäl sig. Jag själv tex....har...

Det här är jag!

Omröstning

Du som besöker min blogg...har du hund?
 Ja
 Nej
 Har haft
 Tänker skaffa

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök efter gamla inlägg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

SUGARWIND´S

RSS

Mina besökare idag


Ovido - Quiz & Flashcards