♣hundar och ungar och lite till♣

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2012

Jan Gyllensten är en mycket kunning hundmänniska!

Av Camilla - 31 augusti 2012 10:44

Två kvällar har jag vart på hans föreläsning på klubben. Första kvällen var det tankar kring lydnad och träning. Skall försöka sammanfatta lite om det .

Det som han poängterade mycket var att man skulle hela tiden vara lugn och trygg....inte bli arg eller besviken på hunden när den "misslyckas"

"En fin relation med sin hund skapar goda förutsättningar för en bra inlärning."

Är hunden intresserad av det man ska göra och vilken motivation har den? Vilken förväntan och glädje inför uppgiften?

 Han pratade mycket om att skapa fina minnesbilder hos hunden,att belöningen för ett bra levererande ska vara "himmelriket "för hunden och att det är dit den vill sträva.

Vem vill leverera på bästa tänkbara sätt och få en torr Frolic från 2007 för det? :)

Nu kommer jag att ta upp det som vi har det lite besvärligt med annars för jag sitta i flera dagar här och försöka få ner allt som han sa.


Gizmo har ju lätt att ta till ljud vid förväntan och här gäller det att kallibrera stressen till rätt nivå vilket inte är plättlätt. Men som han sa.....ofta så VET hunden vad som skall komma,ex vid apportering eller hopp över hinder vilket kan resultera i startskall/gnäll.

Han menade då, för att få en lagom stressnivå så kan man ställa upp inför apportering kasta ut den och sen....vänd och gå därifrån! Likadant vid hoppet....ställ upp men gör stegförflyttningar eller vad du vill istället. Hunden ska KUNNA med aldrig veta...det är DU som bestämmer vad och när det ska utföras.

En hund som har hög stressnivå tål också högre krav och belastning. Var inte rädd för att ställa krav på en hund OM du vet att han kan det som förväntas av den. 

Piper /gnäller hunden i frustration över att inte förstå vad det är du vill att den ska göra,ja då har man gått lite för fort fram. (vilket är mycket lättare gjort än att backa)

Hur ofta står man inte och tjatar om ett moment som inte går bra? Tjata tjat...ist för att bryta och göra något annat? Och plocka isär momentet du har problem med...är det avslut vid apportering som strular så behöver man ju inte göra HELA momentet?


Nästa problem som vi har är ju platsliggning. Nu backar vi lite och tränar mycket på att ligga (inte som ett moment) lungt med  mer och mer belastning iform av leksaker och andra hundar.

Lär Gizmo att vad som än händer (nästan) så kan du lugnt ligga kvar tills jag säger åt honom nåt annat.


Vi fick göra en övning där jag skulle försöka få honom att "misslyckas" för att jag skulle kunna tala om för honom att nehejdu....jag har sagt att du ska ligga och då gör du det!



Först lekte vi lite (ensamma på plan) sen sa jag till honom att lägga sig sen provocerade jag genom att slänga en leksak framför honom. Det gick bra och han låg...ända tills jag slängde leksaken till Jan...då for han upp för att leka.

Korrigerade Giz......appapp....gå å lägg dig. Han lade sig igen och nu la vi på lite större störning i form av Favvo Emma....plötsligt kom hon ut och lekte med matte....med HANS leksak.....åh så svårt att ligga då....pip pip!

Jan tyckte att såhär i början skulle jag inte bry mig om att han pep utan prio ett är nu att få honom att ligga kvar och när han väl börjar känna sig trygg där så kan det nog hända att pipet fösvinner av sig självt!

Så nu ska vi träna massor på att ligga tryggt och säkert. Jag ska veta att min hund kan detta till 150 % SEN kan vi börja lägga till andra stabila hundar i träningen.

Ska också tänka på att ha externbelöning vid liggning så att det inte är jag som är belöningen som går fram med godsaker (där är vi ju redan Tack Maja).


Nu är vi peppade som 17 att dra igång med nytt träningstänk!

Kallibrera stressen och kom ihåg....hunden ska kunna men aldrig veta...då måste den ju koncentrera sig ÄNNU mer och då blir det svårare att ljuda =)


 
 
Sofie

Sofie

8 september 2012 10:54

Men åh, hade missat att du fått upp inlägget :(
Bra med lite nya tips! Om Giz i slutändan inte slutar pipa trots att han ligger still och tryggt vad skulle du göra då?

http://aussiemonster.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 18 maj 2016 16:51


Idag träffades jag och Lena för att ge hundarna ännu ett spår. Denna gång hade vi handskar på då vi la ut varandras spårapporter! Kan ju hända att spårläggaren på tävling använder handskar å då blir det kanske inte lika mycket vittring g på pinnen...

Av Camilla - 14 maj 2016 15:02

I jordens busväder var det dags att debutera i spåret. Snö och regn om vartannat!Humle släpptes ut på spåret och spårade jättefint....ända fram till slutpinnen å då var våran chans förbi. Minst en pinne plus den sista måste hittas om man ska bli godk...

Av Camilla - 26 augusti 2014 07:38

Till slut kom även vänninans nya stjärna till sitt hem i Nås. Dundra,en landseer som är fyra veckor yngre än Humle. En riktig supernalle <3   Vi är många å på vår brukshundklubb som har valp nu nu så vi ska försöka att träffas med våra valpar ...

Av Camilla - 6 augusti 2014 11:45

Efter evighetslång väntan blev det då äntligen dags att åka till Norge och Kennel Skogsjenta för att hämta hem en till kamrat! 10 Juli åkte jag och Maria till Anne Chatrine för att hämta varsin valp. Med oss hem fick vi Humle och Rolex ,två bröder...

Av Camilla - 22 maj 2014 07:48

Ja hur svårt kan det vara att lyda ett enkelt råd som att "Nu får du ta det lite lugnt ett tag"?? Svårare än nån kan tro när man hela tiden känner alla "måsten! Men kan undra för vem skull man håller på att stressa ihjäl sig. Jag själv tex....har...

Det här är jag!

Omröstning

Du som besöker min blogg...har du hund?
 Ja
 Nej
 Har haft
 Tänker skaffa

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök efter gamla inlägg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

SUGARWIND´S

RSS

Mina besökare idag


Skapa flashcards