♣hundar och ungar och lite till♣

Alla inlägg under september 2011

Av Camilla - 24 september 2011 21:24

hinderbanan :)


Hopp och skutt å full fart! Så här såg det ut idag =)


                                 


Som avslutning blev det en busrunda med Melker och Milton =)

               

Av Camilla - 23 september 2011 09:07

....vi åkte dit lite innan för att hinna köra lite agility.  Banan som vi körde sist på kursen var fortfarande kvar i samma ordning så vi körde den.  Först ett hopphinder ,efter det balansen. Full fart upp och över och saktar in vid kontaktfältet när jag ropar sakta :)

Två hopphinder till sen platta tunneln och en vanlig tunnel.....inge problem =)

Sen långhopp och A-hindret. Samma sak här,lagom fart över A-hindret och nedför så han hinner trampa på kontaktfältet. Två hopp sen däcket. Mycket bra! Sen gungan.......i början var han jätterädd för den och ville inte ens gå nära. Men med lock och pock å glada utrop så har jag på nåt vis lyckas få honom att inse att smällen som blir när gungan slår ner inte är farlig.

Uttrycket på Gizmo när han nu utan mutor gick upp å sedan sakta tog sig över för att slutligen tippa ner gungan.....ja jag tror fasiken det var stolthet som lyste om honom. "jaaa matte jag klarade det" sen full fart igenom en tunnel ,slalom....voffvoff.....två hopphinder.......ett sista hopphinder men där valde han att svänga lite till höger och hoppa däcket ist :)

Mycket nöjd med kvällens insats! Han körde felfritt ända fram tills sista hindret oxå......min lilla skrutt   Han ställer verkligen upp helhjärtat på allt! =) 


Provade även att lägga ett T-spår åt honom igår på dagen. Blev riktigt klurigt för honom i högra T vinkeln....plötsligt var spåret slut?? Men tillsist fann han ut att jag hade vänt och gått samma väg tillbaka....å han hittade spårslutet i den vänstra "T-kanten"

Bra jobbat Giz =)

Avslutar med lite höstbilder.

                   

Av Camilla - 22 september 2011 08:55

Äntligen känns det som vi kommit igång med brukset....på riktigt!  Min tid har kommit ,då jag kan ägna mig åt hunderiet ganska mycket. Nu går alla tre pojkarna i skolan å jag är just nu arbetslös. Passar på att utnyttja tiden då pojkarna är i skolan. Vilket lyx va :)

Vi har även börjat träna agility,vilket går överförväntan bra! Trodde aldrig att min klena kropp skulle palla för det....men peppar peppar...än så länge går det bra!

Kan se det lite som så att Giz är min smärtlindring ,för när vi gör saker och utecklas tillsammans så finns ingen smärta.....den kommer efteråt  men den smällen tar jag.

Hundterapi borde finnas för alla som vill glömma bort vardagen för en stund!

Nåja...kom visst av spåret där lite....höhö....

Vi tränar iaf för att komma ut i ett appelspår till våren. Synd att jag inte började tidigare för jag vill tävla redan NU! (kan jag gapa om när det inte finns nån tävling i närheten ;)

I början,när vi satte i gång så var han väldigt vinglig och osäker i spåret. Flera spår och mycket goda tips senare så går han mycket bättre! Mer spårnoga och jag börja kunna läsa av honom när han spårar "på riktigt". 

Apporerna har han inga problem med när han hittar dem. Plockar upp dem så fint så...å nu skyndar jag mig fram när han plockar upp pinnen....känns bra om han står kvar i spår riktningen :)

Brukslydnaden då? Vi har börjat träna in alla moment som hör dit å det känns som vi är på rätt väg. Tycker det är riktigt roligt detta! Känner mig verkligen brukstaggad nu!

Vi är några från klubben som brukar träffas å åka till skogs å spåra, det är kanon . Det är kunningt folk å dom hjälper mig verkligen massor. Tusen tack =) 

Skönt att vara flera i skogen med,på vår senaste hundpromenadsåg vi nämligen både björn spillning och björnspår!!  Enligt säkra källor är det gott om björn i våra närmaste skogar nu!

Ett avtryck från nallen

  What? Björnar i skogen? Bäst att hålla koll!

   

Tillbaka till Agilityn då.....går nu på en nybörjarkurs nu. Har knappt sett ett agilityhinder tidigare ;)

Döm om min förvåning då jag upptäckte hur jäkla roligt DETTA var . Ojoj hur ska jag hinna med allt? Hehe!

Full fart, fort å fel....i ibland blir det rätt oxå......som när jag skickade Gizmo över två hinder å sen däcket...å han tog det klockrent....ja då då var jag stolt ;) Han har ju haft lite svårt att gå ifrån min sida och vill gärna ha koll på vart jag är,så att jag kunde "fjärra" iväg honom över tre hinder....ja det kändes gött.

Vi har avslutning på kursen på måndag å då ska vi göra som på tävling! Det ska bli jätteskoj!

Vi tränar ju också på lydnadslydnaden (hehe) å har nästa tävling i oktober,då hoppas vi på LP1 så vi får hoppa upp i klass två. Taggad taggad.......ohhh jag kan inte nog säga hur kul jag tycker allt med hund är nu....bäst att köra på för det går upp å det går ner som vi alla vet :)

Ha det gott alla å se upp för björnar om ni är ute i skogen!

Men snälla matte....kan vi inte gå uuuut??

 




Av Camilla - 10 september 2011 18:54

I morse var det äntligen dags! Det som jag både gruvat mig för och sett fram emot :) Mentalbeskrivning av Gizmo. Nästa alla andra kullsyskon hade redan gjort MH med fint resultat å nojig som man  är så har jag tänkt att ....jaha då har jag hunden som får en femma på skott å visar massor av rädslor!

Åh så dumt...så kan man ju inte tänka =)

Nervositeten rann fort av efter första momentet.....sen var det bara kul att se hur han reagerade i olika situationer.

Vid hanteringen så hade han hittat en väldigt god fläck som han nosade intensivt på ,annars tror jag att han hade brytt sig mer i testledaren,på ett positivt vis,nu var det bara doftfläcken som var intressant ;

Vid passiviteten var det som väntat.....lite gnäll ,för att vara still å ha tråkigt när det finns skoj runtomkring...ja det är ju....tråkigt =) Dock satte han sig å var tyst efter en stund :D

Overallen,skramlet å spökena hanterade han mycket bättre än vad matte hade trott.  Jag hade ju sett framför mig hur han drog iväg från ljudet/spöken å sen vägrat komma tillbaka ;) FEL av matte......inge kvarstående rädslor eller hot. Gizmo är väldigt social å pratar gärna med allt och alla. Att han sen uppmanmade en passiv testledare till lek......men hur kul var inte det? Inte vet jag om det är av nån stor betydelse i sammanhanget men för MIG kändes det fint. Jag VILL att min hund ska vara glad i andra människor ju ;)

MH:T gick alldeles för fort å jag frågade om jag inte fick gå ett varv till ;)

Avslutningsvis så var det ju skott,å dem hade jag ju varit ängslig för....men icke då .....han klarade det med så fint så och fick en etta på det :)

Fan (ursäkta) vad det kändes bra efter avslutat test!!

" En trygg och social kille " var beskrivarens avslutnings ord :) Han sa mer också men då mitt närminne är slut så kommer jag inte ihåg vad det var....men inget negativt iaf ;)

Hade gärna varit kvar och sett övriga hundar med men efter att ha gått med Giz samt gått med och tittat på två hundar till så sa ryggen tack å hej.

Men kul var det å jag vill gärna göra ett MT med Giz sen då tiden är mogen :)

Här är protokollet från hans MH!

 




Det här är jag!

Omröstning

Du som besöker min blogg...har du hund?
 Ja
 Nej
 Har haft
 Tänker skaffa

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök efter gamla inlägg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

SUGARWIND´S

RSS

Mina besökare idag


Skapa flashcards