♣hundar och ungar och lite till♣

Direktlänk till inlägg 24 februari 2011

Checkpoint 1

Av Camilla - 24 februari 2011 09:39

Hela långa kalla vintern har vi bara tränat för oss själva. Igår tyckte jag det var dags att sätta Giz på bedömning. Hur funkar träningen nu, med andra hundar runtomkring?

I ridhuset var det två andra ekipage,Anna med sin riesen och CC med sin rottis.

Kändes lagomt faktiskt.

Gizmo började sin träningskväll med att låta vääääldigt mycket.

 "Är inte killarna här för att leka med mig??? *viftar ivrigt på svansen*"

Lät honom samla ihop sig ett tag innan vi började. När vi väl satt igång så gick det faktiskt över förväntan =) Han var pigg, följsam och fokuserad. Tappade tråden emellanåt,självklart, nya dofter,hästbajs och annat gott som luktade.

Määäään han lyckades hålla fokus på mig större delen av tiden trots att vi körde ff ganska nära rottisen *stolt*

Käns skönt att se ungefär var vi står nu och vet vad vi har att jobba med....å det är ju framförallt ljudet!

Men vi gör väl en checklista.

1,platsliggning: Ligger men låter väldigt mycket

 

2,tandvisning: Glad och ivrig,svårt att sitta still när tl kommer fram. Körde några gånger sen satt han fint medans tänderna kollades.

 

3,Linförighet,svajigt ibland och bra och koncentrerat ibland

 

4,läggande. Lite svårt att skilja från ställandet. Träna mycket!

 

5,Inkallning. Full fart och avslutet känns mycket bra! Bromsar och vänder upp fint =)

 

6,Känns bra,stannar snabbt ,jobba på att inte sätta sig före kommando.

 

7,hopp....ej tränat så mycket.

 

8.Apportering nosar innan men håller apporten mycket bra. Känns stabilt. Tog den igår med rottisslem på :) Läskigt....hehe.

 

Nästa ridhusträning ska jag ta med filmkameran och även bli kommenderad.

Kul var det igår iallafall....nu vill vi igång "på riktigt"

Bakslag blev det idag då termometern visade på -32!!! Vi vill ju ha spårmarker och gröna appelplaner.....NU!

 

Tar tacksamt emot tips på hur man tränar bort ljudet =)

 

 

Grattis också till första friröntgade kullsyskonet PAX! Skönt...nu är det bara övriga kvar :) Gruvsamt!

 
 
Maja och Link

Maja och Link

24 februari 2011 10:10

Vad kul att Ni är igång på riktigt, finslipa lite och kjedja ihop allt så är Ni ju snart startklara.

Har inte så många tips om ljudet, förutom i platsliggningen där även Link pep förut. Jag gav honom en uppgift helt enkelt, nu fick han hakan i backan, något att koncentrera sig på och vips så försvann ljudet. Varför ljudar Gizmo på platsen? Uttråkad, exalterad, vill inte bli lämnad?

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

Camilla

24 februari 2011 11:51

Finslipning pågår =)
Ljudet har vi ju pratat om redan =)
Exalterad var ordet ;)

 
Mikaela & Thing

Mikaela & Thing

24 februari 2011 10:43

Härligt att ni kommit igång! :)
Håller med dig, jag vill också ha spårmark nu!

http://www.flox.webgain.se

Camilla

24 februari 2011 11:50

Ja det känns bra att vara på gång nu =)
Spårmarkerna verkar dock vara oändligt långt borta.....

 
Maria

Maria

24 februari 2011 11:45

Vad roligt att det går så bra! Och att ni har lyxen att träna i ridhus, så avundsjuk;) Jag har ingen erfarenhet av ljud, Cash har börjat nu lite smått, mest när han tittar på andra hundar på appellplanen och vill dit. Då tar vi en liten paus eller leker en stund, vänder oss bort från hundarna och tränar enkla saker som han är 100 på, sitt, backa, slalom, ligg typ så han blir med i matchen med fokus på mig igen, då har han oftast sluta tjuta och är noga med att inte belöna ljud. Vilket är sjukt svårt ibland, fråga Sofie eller Frida dem har kämpat mkt med ljudet vet jag.

http://www.marycash.se

Camilla

24 februari 2011 11:50

Ja det är ju lika med Giz oxå...utan andra hundar går det bra =) Bra tips ....vi ska köra med det...JAG är ju roligare än alla hundar i världen =)

 
Sofie

Sofie

24 februari 2011 13:35

Låter som saker och ting börjar falla på plats för er, härligt!
Jag provkörde Milo på en träningstävling i tisdags och vi roade säkert publiken iaf ;) Min favorit var när Milo tog apporten och drog, några ärevarv senare var det lilla åbäket åter infångat!
Under träningstävlingen kom också en del ljud tilbaka :( Ljudet är ju något vi kämpar mycket med och jag hoppas att du får många bra tips som även vi kan dra nytta av!
För Milo kommer ljud när förväntan och/eller frustrationen blir för stor. Tex när det blir för många fel på raken, när han inte riktigt vet vad han ska göra eller när belöningen är för bra. Jag har också märkt att han tenderar till att ljuda mer när vi tränar med många andra hundar och det tror jag beror på att han slits mellan allt han vill göra (träna med mig, hålla koll på hundarn för de kanske gör något ännu roligare) och då kommer frustrationen.
Jag tror man först och främst måste försöka analysera vad som är orsaken till ljudet men vad som fungerat ganska bra för oss är att värma upp varje träningspass med små trix och lekövningar där ljudet inte spelar någon roll och han får en chans att samla ihop sig och fokusera. När han samlat sig börjar vi med "riktiga" träningen. Börjar han ljuda för mycket tar vi paus och börjar om. Ibland kommer ljud när jag felar honom och då försöker jag se till att få ett snabbt lyckande för att mota olle i grind. Jag har också blivit noga med att se till att övningarna är tydliga för honom så att han förstår vad som förväntas av honom.
Några gånger under träningspasset låter jag honom dessutom explodera ur sig med massa lek för att få ur det som ligger och samlas och puttrar under ytan.
Det här är saker som fungerat rätt bra för oss men vi har fortfarande en lång bit kvar till 100% tyst men med tanke på hur han har varit så är vi på god väg.
Det blev visst en liten novell ;)
Vilken fin banner du fått :)

http://aussiemonster.se

Camilla

24 februari 2011 13:46

Tack Sofie...jag gillar din novell =) Många bra tips.
Tycker oxå om min nya banner.....duktiga Maja!

 
Maria

Maria

24 februari 2011 21:32

Snyygt!!

http://www.marycash.wordpress.com

 
Marie L

Marie L

24 februari 2011 23:04

Jättefin ny bild/färg! Lystra o jag tränar också i ridhus och där låter även hon av frustration när hon ser de andra hundarna, och framför allt hör dem leka, morra, pipa, skälla, tjuta (tränar med mkt ljudliga,högtempade och ibland övertaggade hundar), vilket är svårt även för Lystra, som jag ändå tidigare uppfattat som en samlad och ganska koncentrerad hund. Känns som störningar är bra, men i vårt fall kanske lite väl mycket störningar till att börja med. 5 andra ekipage, hästskit på backen etc...... (låter lagom med en till två hundar till åt gången, helst tysta o smalade sådana förstås;-)). Tror att Sofie är inne på rätt spår, och även du Camilla när du säger att du först låter honom "kolla in allt" innan du tränar honom.Låter som han var jätteduktig när ni tränade. Lycka till!

http://www.123minsida.se/Minos

 
Frida

Frida

28 februari 2011 23:33

Kan bara stämma in mycket med det Sofie skriver, jag har haft samma problem med Tex, i just dom lägena, och jobbar väldigt likt Sofie. Vi har gjort väldigt mycket framsteg, där det kan komma tillbaka ljud är när det är för mycket störning, och då störning som rör sig(lekande hundar, inkallningar mm) runt om, men då tappar han fokus från mig, så då jobbar jag mycket med det först å främst och när jag får tillbaka fokus släpper ljudet i dom specifika lägena.

Annars så jobbar jag mycket med kamp emellan och externabelöningar.

När jag började elitsatsningen fick jag läxa att sänka kraven, delvis backa i min träning, och bara belöna en tyst Tex, och det var lite där vi hitta nyckeln, han insåg ganska snabbt att han inte fick belöning vid pip,å bara om han var tyst.

Tex var mer medveten om sitt ljudande i sådana situationer än jag trodde han var, dock är han inte så medveten om det när han gnäller efter joggare som han inte får springa efter!

http://www.tenghede.se

 
Frida

Frida

28 februari 2011 23:33

Glömde ju! Vilken fin sida:)

http://www.tenghede.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 18 maj 2016 16:51


Idag träffades jag och Lena för att ge hundarna ännu ett spår. Denna gång hade vi handskar på då vi la ut varandras spårapporter! Kan ju hända att spårläggaren på tävling använder handskar å då blir det kanske inte lika mycket vittring g på pinnen...

Av Camilla - 14 maj 2016 15:02

I jordens busväder var det dags att debutera i spåret. Snö och regn om vartannat!Humle släpptes ut på spåret och spårade jättefint....ända fram till slutpinnen å då var våran chans förbi. Minst en pinne plus den sista måste hittas om man ska bli godk...

Av Camilla - 26 augusti 2014 07:38

Till slut kom även vänninans nya stjärna till sitt hem i Nås. Dundra,en landseer som är fyra veckor yngre än Humle. En riktig supernalle <3   Vi är många å på vår brukshundklubb som har valp nu nu så vi ska försöka att träffas med våra valpar ...

Av Camilla - 6 augusti 2014 11:45

Efter evighetslång väntan blev det då äntligen dags att åka till Norge och Kennel Skogsjenta för att hämta hem en till kamrat! 10 Juli åkte jag och Maria till Anne Chatrine för att hämta varsin valp. Med oss hem fick vi Humle och Rolex ,två bröder...

Av Camilla - 22 maj 2014 07:48

Ja hur svårt kan det vara att lyda ett enkelt råd som att "Nu får du ta det lite lugnt ett tag"?? Svårare än nån kan tro när man hela tiden känner alla "måsten! Men kan undra för vem skull man håller på att stressa ihjäl sig. Jag själv tex....har...

Det här är jag!

Omröstning

Du som besöker min blogg...har du hund?
 Ja
 Nej
 Har haft
 Tänker skaffa

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök efter gamla inlägg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

SUGARWIND´S

RSS

Mina besökare idag


Ovido - Quiz & Flashcards