♣hundar och ungar och lite till♣

Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

Hantering vid päls och klovård.

Av Camilla - 26 maj 2010 12:40

Ja som rubriken säger så har vi ägnat oss lite  "styling"

Kloklippning är väl inte så jäkla kul tycker Gizmo men det går iaf skapligt. Klorna blir klippta,även om det tar en liten stund. Man får ha tålamod :)

Pälsvården då,ja pälsen mellan trampdynorna var mer än lovligt lång så jag tänkte att jag måste allt få nån rätsida på detta. Men HUR ska jag få honom att ligga stilla när jag klipper med saxen under tassen???

Vi började jätte försiktigt,först höll jag bara i pälstussen under tassen och sen snabb belöning med en godisbit. Fortsatte så ett tag och efter en liten stund kunde jag börja klippa. På sista tassen kunde jag klippa bort all utstickande päls utan att han ålade sig det minsta   . Duktig kille!!

I dag har han fått ett välförtjänt bad (igen).  Står i badkaret utan protester medans jag duschar och schampoonerar honom. Men han ser allt annat än glad ut kan jag säga :)

Första torkningen går lite vilt till då han far runt runt som ett jehu å åker på mattorna med nosen före. När han har ruskat av sig det värsta tar vi fram det tunga artilleriet.....hårblåsen!!

Nu har han accepterat den med och idag så satt !!! han lugnt och stilla när han blev fönad. Såg nästan ut som han njöt lite : )

Självklart fick vi lov att fota den nybadade raringen i solen.

Här kommer ett gäng bilder. Enjoy :)

Han börjar bli stor kille nu ,med begynnande plym på svansen

                

 
 
Charlotte

Charlotte

26 maj 2010 12:59

Vilken goding!! Fina bilder!!
Ditt inlägg fick mig att inse att min minsting har fått vara med om mycket, men inte badat än. Dags att ta tag i det kanske. :)

http://skarin.bloggplatsen.se

 
Sanna Tijah Älva Pippi

Sanna Tijah Älva Pippi

26 maj 2010 14:18

Åh så fin han blev! Fana på svansen och allt, undrade förstås om Pippi hade fått någon och kom på att den brukar falla ner vid bad... men så kom jag på att hon har ju ingen svans, hahah

http://www.sugarwinds.se

 
Sofie & fläckarna

Sofie & fläckarna

26 maj 2010 16:01

Oj, vad stora de börjar bli! Man ser det när man tittar på bilderna av syskonen, blir så hemmablind när jag tittar på min egna lillfläck ;)
Ser ut som att Gizmo börjat få lite mer päls?
Ja du, det där med doftfläcken var konstigt... Tråkigt att det skulle hända på en tävling :(

http://aussiemonster.se

 
Carina

Carina

26 maj 2010 17:29

Tålamod är bra när man ska klippa klor och päls under tassarna på en liten valp :-) tar man bara det lugnt och belönar så brukar det ju gå riktigt bra tillslut. Fin han blev lilla killen

http://tysonochganget.blogspot.com

 
Frida

Frida

26 maj 2010 19:42

Vilka fina bilder!

Här hemma är inte hårblåsen accepterad än,och de kan ta ett tag kan jag tro men bättre blir de=)

http://www.tenghede.se

 
Helén Deco & Bruno

Helén Deco & Bruno

26 maj 2010 20:24

Jag köpte en pytteliten batteridriven klippmaskin på Clas Olsson som jag klippte De Gulas fötter med. Behövs inte på kelpar :D Härligt!
Söt som socker är han fortfarande, även om han börjar bli en stor kille.

http://brudec.wordpress.com

 
Eva me flock

Eva me flock

27 maj 2010 00:39

Hej! blivit lite slött med både intittningar i bloggar och även skrivandet....
Men er lilla skatt är ju bara FÖR UNDERBAR! så otroligt vacker. Tro vad de månne bli av denna skönhet :0) Kram kram

http://hexkatterhimlahundar.bloggagratis.se

 
Johanna & Max

Johanna & Max

28 maj 2010 17:16

Han är verkligen söt som socker!

http://www.jareback.com

 
Marie L

Marie L

28 maj 2010 21:18

Oj vilken fin och fluffig kille! Har inte tänkt på att man kanske ska träna på att bada oxå..... ingen rast ingen ro!
Ha en skön helg1

http://www.123minsida.se/Minos

 
Anna med flock

Anna med flock

30 maj 2010 09:12

Han är verkligen fin :)

http://timsevimse.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 18 maj 2016 16:51


Idag träffades jag och Lena för att ge hundarna ännu ett spår. Denna gång hade vi handskar på då vi la ut varandras spårapporter! Kan ju hända att spårläggaren på tävling använder handskar å då blir det kanske inte lika mycket vittring g på pinnen...

Av Camilla - 14 maj 2016 15:02

I jordens busväder var det dags att debutera i spåret. Snö och regn om vartannat!Humle släpptes ut på spåret och spårade jättefint....ända fram till slutpinnen å då var våran chans förbi. Minst en pinne plus den sista måste hittas om man ska bli godk...

Av Camilla - 26 augusti 2014 07:38

Till slut kom även vänninans nya stjärna till sitt hem i Nås. Dundra,en landseer som är fyra veckor yngre än Humle. En riktig supernalle <3   Vi är många å på vår brukshundklubb som har valp nu nu så vi ska försöka att träffas med våra valpar ...

Av Camilla - 6 augusti 2014 11:45

Efter evighetslång väntan blev det då äntligen dags att åka till Norge och Kennel Skogsjenta för att hämta hem en till kamrat! 10 Juli åkte jag och Maria till Anne Chatrine för att hämta varsin valp. Med oss hem fick vi Humle och Rolex ,två bröder...

Av Camilla - 22 maj 2014 07:48

Ja hur svårt kan det vara att lyda ett enkelt råd som att "Nu får du ta det lite lugnt ett tag"?? Svårare än nån kan tro när man hela tiden känner alla "måsten! Men kan undra för vem skull man håller på att stressa ihjäl sig. Jag själv tex....har...

Det här är jag!

Omröstning

Du som besöker min blogg...har du hund?
 Ja
 Nej
 Har haft
 Tänker skaffa

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök efter gamla inlägg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

SUGARWIND´S

RSS

Mina besökare idag


Ovido - Quiz & Flashcards