♣hundar och ungar och lite till♣

Alla inlägg under juni 2008

Av Camilla - 16 juni 2008 13:46

En predikant blev inbjuden att äta middag hos en vänlig bondmora utanför Skövde. Väl inkommen förstod predikanten att här var det inte fråga om att äta nån mat inte. Där var, som man säger i Västergötland, så gränsalöst sketigt!
Här gällde det att plocka fram alla tillåtna argument för avhållsamheten, så predikanten körde med att han nog höll igen, och han egentligen nog var inne i en fasteperiod.

Men han kunde ju sitta ned en stund ändå, förstås.
- Han kan la sätta sej in i finrummet och få en kopp kaffe i alla fall, sa kvinnan.
Jovisst, det kunde väl gå bra. Inne i finrummet fick predikanten syn på nånting i en stor skål. Det såg ut som små nötter av något slag. Han kunde väl smaka en... Och en till gjorde väl inget. Och så gick det som det lätt går. Om en stund var nötskålen tömd till hälften.

Nu kom kvinnan in. Predikanten kände sig besvärad när han erkände sitt intresse för det goda i skålen.
- Ja, jag skulle ju inte äta, men det gick ju inte att låta bli detta. Jag tog några stycken, och det blev fler och fler. Så tant får förlåta mig...
Kvinnan log vänligt och svarade glatt:
- Det gör inte ett färn, för jag har så dåliga tänder, så jag har bara söget å choklan...

Av Camilla - 16 juni 2008 13:15

...för alla grattisen! Jag bara sitter här med ett fåningt leende när jag läser era kommentarer ;oD. Tack tack!  (Elin,du vet vid det här laget vem som tävlat ;-)

Nu kanske det kan tyckas överdrivet glatt för ett LP. Men jag är sååå jäkla stolt över oss förstår ni!

Jag har aldrig vunnit nåt förut i tävlingsväg. Vare sig det handlat om skolfotboll eller brännboll. Jag tycktes ALLTID vara i det förlorande laget.

Hur bra mitt lag än var så fick vi alltid stryk med nåt ynka poäng. Alldeles som förgjort att få vinna!

Så det känns enormt det här,att jag ,med mitt usla självförtroende och klena tävlings nerver lyckats med denna bedrift.

Jag har sagt det förut men jag måste säga det igen: Stort tack för pushning och stöttnig Stormamma!!! Hade inte du kickat iväg mig på vår första tävling för ett år sedan så hade jag gått runt och tvekat fortfarande!

Här får du ett fång med blommor.......

Av Camilla - 15 juni 2008 12:43

Vi slog till med LP1 på tävlingen idag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

168 poäng och en andra placering.

Vi är stoll glada.

Återkommer senare. Nu ska vi fira lite!!!!

JIPPIIIIIEEEEEEE!!!!!!!

Tack för hållna tummar ;-)

Av Camilla - 14 juni 2008 22:13

Nu börjar det att fladdra lite tävlings fjärilar i magen. Bara det inte blir häll regn i morgon. Det vore inge trevligt tycker vi. Men SMHI har lovat bättre väder så vi tror väl på det.

Nu ska jag krypa till kojs få se om jag lyckas somna.....



Natti natti!

Av Camilla - 14 juni 2008 21:28

Vill först tala om att det är många som inte tycker om denna ädla dryck. Men vi som är uppvuxna med den älskar den. Dessutom väldans nyttig!

Få se nu då om jag kan få till det här:




Enris

vatten

1 pkt jäst

1 kkp strösocker per liter dricka





Fyll en STOR kastrull (typ 10-15L) med enris klippt i små kvistar. Med eller utan enbär på.

Fyll upp kastrullen med vatten så det täcker riset.

Koka under lock i en timme och tio minuter.

Låt koket svalna och plocka sedan ur riset.

Sila drickan när den är hanterbar.

När brygden är fingervarm så lös upp en kula jäst (typ 1/4 av jästpaketet) i en kaffekopp med dryck. Rör sedan ut detta i kastrullen.

Rör sedan ut sockret i drickan. Rör tills sockret är upplöst.

Häll upp på flaskor. Brukar bli 10-12 liter ren dricka.

Låt stå svalt i tre fyra dagar. Då har det blivit som typ kolsyra i drickan.

Man ser i flaskorna när det börjar på att skumma lite. Då kan man ta ett smakprov. Det ska alltså pysa rejält när korken skruvas av.




Vi brukar ha våra flaskor i källaren. Det fungerar fint.


Lycka till med kokandet. Skulle ni misslyckas(vilken ni såklart inte gör)

så är ni varmt välkommna till Dalom på midsommar för att avnjuta denna ädla dryck!!



Ps, ibland kan det bli rejält med krut i flaskorna så skruva av korken försiktigt =D


Av Camilla - 14 juni 2008 14:45

Det kokar vi alltid till jul. Och varje midsommarafton när vi samlas och grillar med släkten så säger vi..... Män varför hant vi kok nö enbärsdräcka tä mässmörn????

Nu står det i alla fall en gigantisk kastrull med enris på spisen =D.

Vi kom ihååååg!

Gu va gött. Endärsdricka till grillat. En dala midsommar som inte går av för hackor kan jag lova.

Sambon och granngubben är i full färd med att röja i älvslänten.

Dom för passa på mellan skurarna. Vädret är som ett schackbräde. Än regn än sol.

I kväll ska vi titta på ......fotboll???? Ja jag fattar det knappt själv. Men det är ju lite trevligt även om jag inte är ett dugg intresserad.

Det är ju så klart kul när det går bra för Sverige. HEJA HEJA!!

Av Camilla - 14 juni 2008 09:35

Det har vänt! Jag kan svälja igen!

Nu ska jag gå ner och ta mig en riktig praktmacka och en kopp kaffe!!!

Tjohooo!


Typ en sån här kaffe vill jag ha.....

Det här är jag!

Omröstning

Du som besöker min blogg...har du hund?
 Ja
 Nej
 Har haft
 Tänker skaffa

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök efter gamla inlägg

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

SUGARWIND´S

RSS

Mina besökare idag


Ovido - Quiz & Flashcards